Meteen naar de inhoud

OV Chipkaart

In de afgelopen jaren heb ik als project manager cq product owner aan diverse OV-Chipkaart projecten mee gewerkt.

  • Ximedes Balie Applicatie voor service loketten en resellers (eventueel in combinatie met Valk Solutions Kassa)
    • Valk Solutions kassa voor service loketten en reselllers 
    • Tablets voor overige locaties
  • Pickup Devices (PUD) (ook in samenwerking met Ximedes)
    • Winkeliers
    • In de bus
    • Achter het busraam
  • OV Chipkaart Webshop Connexxion
  • Missing Check Out website van Connexxion

OV Chipkaart Pick Up Devices (PUD) / Opladers

In de begin jaren van de OV-Chipkaart hingen in de bussen oplaadapparaten, maar die bleken storingsgevoelig te zijn. Samen met Chess/Ximedes is een nieuw oplaadpunt ontwikkeld, die kleiner, minder storingsgevoelig en goedkoper was. Groot deel van de intelligentie zit in de backoffice applicatie en niet in het apparaat.

De zogenaamde PUD’s zijn uitgerold naar bedrijven, winkeliers, maar vooral naar de bussen. De verspreiding van de bekende AVM’s is niet optimaal, zeker in gebieden als Zeeland, terwijl de doelgroep al in de bus rijdt. Via de webshop van Connexxion of TLS kan de reiziger een ov chipkaart product of saldo kopen en ophalen op de PUD in de bus.

Later hebben wij de PUD achter het busraam geplaatst. De reiziger kan nu voor het instappen zijn product ophalen en met voldoende saldo instappen.
Het is een prachtig gezicht om bussen met een PUD voor bij te zien rijden. En op de haltes hangen dan weer folders met instructie hoe de webshop en PUD samenwerken. Projecten die bij elkaar komen.

OV Chipkaart Webshop

In 2012 werden de OV Chipkaart producten zoals abonnementen en dalkorting geïntroduceerd. Deze producten moesten via een webshop aangeschaft kunnen worden. Aangezien Connexxion in diverse regio’s als OV Vervoerder opereerde kwamen velen diverse reisproducten beschikbaar.

De reiziger moest op een gemakkelijke manier haar product kunnen kiezen en geadviseerd worden over de centrumzone en sterwaarden van het abonnement. We hebben getracht dat met visuele pagina’s voor elkaar te krijgen.

Het assortiment (prijzen, namen, centrum zones, sterwaardes) werd beheerd in de CRM applicatie van Amyyon. Tevens verzorgde Amyyon de controle van de status van het product bij TLS (Translink) om er voor te zorgen dat het juiste product voor de soort kaart gekozen kon worden. Amyyon zorgt er ook voor dat het product na betaling beschikbaar komt op de NAL van TLS. De reiziger kan kort daarna het product ophalen bij de vele oplaadpunten, zoals de PUD van Connexxion.

Het product moest natuurlijk betaald kunnen worden en daarvoor is een koppeling gemaakt met een Payment Service Provider.

Het project is uitgevoerd in 6 maanden tijd.