Ideeën van werknemers worden zelden gebruikt bij reorganisaties

Artikel Intermediar 21-10-2010
De ideeën van werknemers worden zelden gebruikt bij ingrijpende veranderingen in organisaties. De stelling: “ik word betrokken bij belangrijke beslissingen” werd door 300.000 respondenten met een dikke onvoldoende (4,6) gewaardeerd. Vijf jaar geleden was ze nog voor ruime vijf. Volgens de uitvoerder van het onderzoek, het bureau Effectory neemt het cijfers elk jaar geleidelijk af. Het management laat door het negeren van knowhow van zijn medewerkers, de experts op de werkvloer, grote kansen liggen om hun organisaties te verbeteren, aldus het bureau.

Deze bevindingen van het bureau Effectory zijn ook herkenbaar bij service organisaties. Heel veel ideeën voor verbeteringen in het serviceproces komen van de mensen die met deze processen te maken hebben. En vaak wordt door tijdsdruk, andere prioriteiten en fysieke bereikbaarheid weinig  met deze goede ideeën gedaan. Een concept als structureel meerijden is een van de manieren om veel van die ideeën toch boven water te krijgen. Niet alleen de eigen manager mee, maar neem een groep kantoor medewerkers een dag mee. En bespreek de bevindingen en ga over tot het opstellen van akties. Grijp die kans dan ook als service bedrijf. Doe het op een effectieve manier. Zie artikel over meerijden hier en Artikel in NVSM Blad

Comments are closed.